The co-responsibility of civil society in the self-regulation of journalistic climate change coverage
DOI:
https://doi.org/10.61283/6cjqpg48Keywords:
Climate change, journalism, ethics, deontological codes, self-regulation, guidesAbstract
This study allows us to know the ten proposals published with the main recommendations for reporting on climate change and to determine what type of deontological mechanisms are being formed in relation to the origin of these guides. The results show that, in what we can call a second generation of ethical codes focused on specific issues, civil society through non-governmental organizations emerges as a new actor taking the initiative regarding the need for self-regulation, in a broad sense, of the informative practices, contrasting with the initiative coming from journalist associations and/or media organizations.
Downloads
References
Aznar, Hugo (2000). Ética y periodismo. Códigos, estatutos y otros documentos de autorregulación. Barcelona: Paidós.
Aznar, Hugo (2005). Ética de la comunicación y nuevos retos sociales. Códigos y recomendaciones para los medios. Barcelona: Paidós.
Aznar, Hugo (2019). “Information Disorder and Self-Regulation in Europe: A Broader Non-Economistic Conception of Self-Regulation”. Social Sciences. 8(10), 280.
https://doi.org/10.3390/socsci8100280
Boykoff, Max. y Boykoff Jules M. (2004). “Balance as Bias: Global Warming and the US Prestige Press.” Global Environmental Change, 14, 125-36.
Boykoff, Max y Boykoff, Jules M. (2007). “Climate change and journalistic norms: A case‐study of US mass‐media coverage”. Geoforum, 38(6), 1190‐1204.
Boykoff, Max, Katzung, Jennifer y Nacu-Schmidt, Ami (2020). “A Review of Media Coverage of Climate Change and Global Warming in 2019”. Media and Climate Change Observatory. University of Colorado
https://doi.org/10.25810/fev9-cs67
Boykoff, Max, Church, P., Katzung, Jennifer, Nacu-Schmidt, Ami y Pearman, O. (2021). “A Review of Media Coverage of Climate Change and Global Warming in 2020.” Media and Climate Change Observatory. University of Colorado.
https://doi.org/10.25810/2nc9-bj43
Boykoff, Max, Katzung, Jennifer, Nacu-Schmidt, Ami y Pearman, Olivia (2022). “A Review of Media Coverage of Climate Change and Global Warming in 2021”. Media and Climate Change Observatory. University of Colorado.
https://doi.org/10.25810/3vaz-2z04
FAPE (2022). Encuesta mundial de la FIP sobre la información climática: Se necesita más cobertura y formación. Recuperado de https://fape.es/encuesta-mundial-de-la-fip-sobre-la-informacion-climatica-se-necesita-mas-cobertura-y-formacion/
Fernández-Reyes, Rogelio y Águila, Juan C. (2017). “Un periodismo en transición ante el V informe del IPCC. El acuerdo de París y Los objetivos de desarrollo sostenible”. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 37, 1-17.
Heras, Francisco (2015). “Representaciones sociales del cambio climático en España: Aportes para la comunicación”. Tesis doctoral inédita. Universidad Autónoma de Madrid.
Meira, Pablo A., Arto, Mónica, Heras, Francisco y Montero, Pablo (2011). La sociedad ante el cambio climático. Conocimientos, valoraciones y comportamientos en la población española. Madrid: Fundación Mapfre.
Meira, Pablo A., Arto, Mónica, Heras, Francisco, Iglesias, L.ucía Lorenzo, Juan J. y Montero, Pablo. (2013). La respuesta de la sociedad española ante el cambio climático. Madrid: Fundación Mapfre.
Mercado, María Teresa y Monedero, C. Rocío (2022). “Los temas del Periodismo ambiental como especialización informativa”. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (56), 51–63.
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2022.i56.04
Mercado, María Teresa y Chávez, Manuel (2020). “Environmental Journalism in Spain”. En David B. Sachsman y Jo Ann Myer Valenti (Eds). Routledge Handbook of Environmental Journalism (pp. 234-245). New York: Routledge.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maite Mercado (Autor/a)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Política de acceso abierto
Se permite el acceso libre y abierto de cualquier interesado a todos los contenidos de los números de la revista, sin costo alguno, pudiendo imprimir y trasladar todos los artículos, con la única condición de precisar la fuente y la autoría.
La revista: a) no cobra a las autorías costes por el procesamiento de los artículos ni por el envío de los mismos, b) mantiene el copyright para los autores sin restricciones, c) facilita a los autores conservar sus derechos de publicación sin limitaciones.
La Revista Internacional de Investigación y Transferencia en Comunicación y Ciencias Sociales (INTRACOM) es una obra original gestionada por Activa 19 Comunicaciones. Todos los artículos incluidos en la Revista son obra original de sus respectivas autorías. Esta Revista se ofrece libremente a la comunidad científica y académica sin coste alguno y libera los contenidos de acuerdo a la licencia "Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 CC BY-NC-SA" del proyecto Creative Commons dispuesta en la siguiente url: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode