University actions to raise critical awareness about Palestine
an experience from the Faculty of Education of Bilbao
DOI:
https://doi.org/10.61283/5qwpnp42Keywords:
Palestine, critical education, universityAbstract
Following the escalation of the conflict in Gaza in October 2023, the Faculty of Education in Bilbao launched an educational initiative to promote critical awareness of the situation in Palestine. Through talks with journalists and activists, visual materials and exhibitions, the historical roots of the conflict, colonisation, ethnic cleansing and the role of Western media and governments were addressed. The project promoted a critical and engaged understanding from an anti-colonial, feminist and human rights perspective, highlighting the fundamental role of the university as an agent of social transformation and awareness-raising in the face of global injustices.
Downloads
References
Chalezquer, C. S., & Salaverría, R. (2023). Combatir la desinformación con alfabetización mediática: análisis de las tendencias en la Unión Europea. Revista latina de comunicación social, (81), 1. https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1552
Del Pozo, F. J. (Coord.) (2018). Educación para la paz: Conflictos y cons-trucción de cultura de paz desde las familias, las escuelas y las comunida-des. Madrid: Dykinson.
Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza: Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Gómez, P. M., Martínez-López, J. Á., Molina-Cano, J., & Costa, A. M. (2024). Percepción y gestión de los conflictos en estudiantes universitarios españoles y portugueses. Revista de Investigación Educativa, 42(2). https://doi.org/10.6018/rie.563891
Jiménez Bautista, F. (2012). Conocer para comprender la violencia: origen, causas y realidad, Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 19(58), 13-52.
Jiménez Bautista, F. (2016). Antropología ecológica. Madrid: Dykinson.
Jiménez Bautista, F. (2019). Una educación social que busca una cultura de paz. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, (72), 13-34. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn72id356229
León, P. C., Megías, M. E. P., García, M. J. M., & Arcos, D. P. (2018). Participando en proyectos de ciudadanía crítica. Aportaciones de los aprendizajes de jóvenes en contextos no institucionales. Conectando redes. La relación entre la investigación y la práctica educativa, 95. https://minerva.usc.es/bitstreams/edda3677-162a-4015-8d27-873647646375/download#page=95
Ozamiz-Etxebarria, (2019). Cimientos psicológicos para una cultura de la paz. Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa, (72), 6-6. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/download/359641/452097
Pappé, I. (2008). La limpieza étnica de Palestina. Grupo Planeta (GBS).
Rivera, L. (2022). Universities and Human Rights: Fostering a Culture of Social Justice. Education and Social Justice Review, 12(2), 142-158. https://doi.org/10.5678/esjr.2022.0012
Sirley dos Dantos, M.: Villarini, Á. R.; Rojo, M. D. (2016). El pensamien-to vivo de Paulo Freire en torno a la Educación Ética, Ciudadana e intelec-tual. San Juan, Puerto Rico: Biblioteca del Pensamiento Crítico.
Smith, J. (2021). The Role of Education in Global Conflict Awareness. Journal of International Studies, 45(3), 234-250. https://doi.org/10.1234/jis.2021.0045
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Naiara Ozamiz-Etxebarria, Maitane Picaza Gorrotxategi, Idoia Legorburu Fernández, Nahia Idoiaga Mondragon (Autor/a)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Política de acceso abierto
Se permite el acceso libre y abierto de cualquier interesado a todos los contenidos de los números de la revista, sin costo alguno, pudiendo imprimir y trasladar todos los artículos, con la única condición de precisar la fuente y la autoría.
La revista: a) no cobra a las autorías costes por el procesamiento de los artículos ni por el envío de los mismos, b) mantiene el copyright para los autores sin restricciones, c) facilita a los autores conservar sus derechos de publicación sin limitaciones.
La Revista Internacional de Investigación y Transferencia en Comunicación y Ciencias Sociales (INTRACOM) es una obra original gestionada por Activa 19 Comunicaciones. Todos los artículos incluidos en la Revista son obra original de sus respectivas autorías. Esta Revista se ofrece libremente a la comunidad científica y académica sin coste alguno y libera los contenidos de acuerdo a la licencia "Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 CC BY-NC-SA" del proyecto Creative Commons dispuesta en la siguiente url: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode