University actions to raise critical awareness about Palestine

an experience from the Faculty of Education of Bilbao

Authors

  • Naiara Ozamiz-Etxebarria University of the Basque Country Author
  • Maitane Picaza Gorrotxategi Author
  • Idoia Legorburu Fernández Author
  • Nahia Idoiaga Mondragon Author

DOI:

https://doi.org/10.61283/5qwpnp42

Keywords:

Palestine, critical education, university

Abstract

Following the escalation of the conflict in Gaza in October 2023, the Faculty of Education in Bilbao launched an educational initiative to promote critical awareness of the situation in Palestine. Through talks with journalists and activists, visual materials and exhibitions, the historical roots of the conflict, colonisation, ethnic cleansing and the role of Western media and governments were addressed. The project promoted a critical and engaged understanding from an anti-colonial, feminist and human rights perspective, highlighting the fundamental role of the university as an agent of social transformation and awareness-raising in the face of global injustices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chalezquer, C. S., & Salaverría, R. (2023). Combatir la desinformación con alfabetización mediática: análisis de las tendencias en la Unión Europea. Revista latina de comunicación social, (81), 1. https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1552

Del Pozo, F. J. (Coord.) (2018). Educación para la paz: Conflictos y cons-trucción de cultura de paz desde las familias, las escuelas y las comunida-des. Madrid: Dykinson.

Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza: Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Gómez, P. M., Martínez-López, J. Á., Molina-Cano, J., & Costa, A. M. (2024). Percepción y gestión de los conflictos en estudiantes universitarios españoles y portugueses. Revista de Investigación Educativa, 42(2). https://doi.org/10.6018/rie.563891

Jiménez Bautista, F. (2012). Conocer para comprender la violencia: origen, causas y realidad, Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 19(58), 13-52.

Jiménez Bautista, F. (2016). Antropología ecológica. Madrid: Dykinson.

Jiménez Bautista, F. (2019). Una educación social que busca una cultura de paz. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, (72), 13-34. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn72id356229

León, P. C., Megías, M. E. P., García, M. J. M., & Arcos, D. P. (2018). Participando en proyectos de ciudadanía crítica. Aportaciones de los aprendizajes de jóvenes en contextos no institucionales. Conectando redes. La relación entre la investigación y la práctica educativa, 95. https://minerva.usc.es/bitstreams/edda3677-162a-4015-8d27-873647646375/download#page=95

Ozamiz-Etxebarria, (2019). Cimientos psicológicos para una cultura de la paz. Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa, (72), 6-6. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/download/359641/452097

Pappé, I. (2008). La limpieza étnica de Palestina. Grupo Planeta (GBS).

Rivera, L. (2022). Universities and Human Rights: Fostering a Culture of Social Justice. Education and Social Justice Review, 12(2), 142-158. https://doi.org/10.5678/esjr.2022.0012

Sirley dos Dantos, M.: Villarini, Á. R.; Rojo, M. D. (2016). El pensamien-to vivo de Paulo Freire en torno a la Educación Ética, Ciudadana e intelec-tual. San Juan, Puerto Rico: Biblioteca del Pensamiento Crítico.

Smith, J. (2021). The Role of Education in Global Conflict Awareness. Journal of International Studies, 45(3), 234-250. https://doi.org/10.1234/jis.2021.0045

Downloads

Published

2025-06-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ozamiz-Etxebarria, Naiara, Maitane Picaza Gorrotxategi, Idoia Legorburu Fernández, and Nahia Idoiaga Mondragon. 2025. “University Actions to Raise Critical Awareness about Palestine: An Experience from the Faculty of Education of Bilbao”. International Journal of Research and Transfer in Communication and Social Sciences 4 (1): 38-44. https://doi.org/10.61283/5qwpnp42.

Similar Articles

1-10 of 25

You may also start an advanced similarity search for this article.