The legal regulation of influencers in Spain

scattered and insufficient regulation

Authors

  • Alejandro Perales Albert Universidad Rey Juan Carlos Author

DOI:

https://doi.org/10.61283/v4afx267

Keywords:

User-Generated Content, UGC, influencer, social communication, minors, youth , legal framework

Abstract

The boom achieved by User-Generated Content (UGC) disseminating personally information, opinions, and entertainment through the internet has significantly transformed the audiovisual landscape in recent years. This media phenomenon, propitiated by the interactivity and technological convergence of electronic communications, has given rise to a broad public debate around the social influence exerted by these content generators (hence their name of influencers) and the regulation of their activity. This article, through the content analysis of the Spanish legal texts, concludes that the current regulations alow a climate of "laxity" and "impunity" in the face of the dissemination of inappropriate content at a time in which social concern due to the influence of UGC, especially among minors, adolescents and young people, have been steadily mounting. As a consequence of the result of this exegesis, the need for a general legal framework that recognizes the responsibility of UGC and establishes mechanisms to combat the dissemination of illicit or harmful content is proposed, seeking a balance between freedom of expression and the protection of the public.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparici, R.; García-Marín, D. (2018). Prosumidores y emirecs: Análisis de dos teorías enfrentadas. Comunicar, nº 55 v. XXVI, 71-79. https://doi.org/10.3916/C55-2018-07

Asociación para la Autorregulación de la Comunicación Comercial (2022). Código de Conducta sobre el Uso de Influencers en la Publicidad. https://www.autocontrol.es/wp-content/uploads/2020/10/codigo-de-conducta-publicidad-influence

BEUC (2023). From influence to responsibility. Position papers. https://www.beuc.eu/position-papers/influence-responsibility-time-regulate-influencer-marketing

BOE (1988) Ley 34/1988, de 11 de noviembre, General de Publicidad. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1988-26156

BOE (1991) Ley 19/1991, de 10 de enero, de Competencia Desleal https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1991-628

BOE (1996) Ley 14/1996, de 25 de abril, General de Sanidad. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1986-10499

BOE (2021) Ley Orgánica 8/2021, de 4 de junio, de Protección Integral a la Infancia y la Adolescencia frente a la Violencia. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2021-9347

BOE (2022) Ley 13/2022, de 7 de junio, General de la Comunicación Audiovisual. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2022-11311

BOE (2023) Real Decreto 1138/2023, de 19 de diciembre, por el que se regulan el Registro estatal de prestadores del servicio de comunicación audiovisual, de prestadores del servicio de intercambio de vídeos a través de plataforma y de prestadores del servicio de agregación de servicios de comunicación audiovisual y el procedimiento de comunicación previa de inicio de actividad. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2023-25886

BOE (2024) Real Decreto 444/2024, de 30 de abril, por el que se regulan los requisitos a efectos de ser considerado usuario de especial relevancia de los servicios de intercambio de vídeos a través de plataforma, en desarrollo del artículo 94 de la Ley 13/2022, de 7 de julio, General de Comunicación Audiovisual. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2024-8716

Castelló-Martínez, A.; Pino-Romero, C. (2015) la comunicación publicitaria con influencers. REDMARKA. Revista Digital de Marketing Aplicado.vol.01. núm. 14.21-50

https://doi.org/10.17979/redma.2015.01.014.4880

Castro-Igueras, A; Torres-Martín, J.L.; Carballeda-camacho, M; Aguilera-Moyano, M. (2021) Comunicación, salud y Covid-19. Cómo comunican los instagrammers sanitarios españoles. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación. N. 53 42 – 62. https://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i53.03

Consejo de la Unión Europea (2024) Conclusiones del Consejo sobre el apoyo a los influyentes como creadores de contenidos en línea. https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9301-2024-INIT/es/pdf

ERGA (2021) Analysis and recommendations concerning the regulation of vloggers. https://erga-online.eu/wp-content/uploads/2021/12/ERGA-SG1-2021-Report-Vloggers.pdf

ERGA (2022) How to identify and localise vloggers and regulate their commercial communication? https://erga-online.eu/wp-content/uploads/2022/12/2022-12-ERGA-SG1-Report-Vloggers-2.pdf

(2023)Learning from the practical experiences of NRAs in the regulation of vloggers https://erga-online.eu/wp-content/uploads/2023/12/ERGA-SG1-Vloggers-report-2023-final-version-for-publication.pdf

Hendriks, H.; Wilmsen, D.; van Dalen, W.; Gebhardt W.A. (2020) Picture Me Drinking: Alcohol-Related Posts by Instagram Influencers Popular Among Adolescents and Young Adults. Frontiers in Psychology. 10:2991. 1-9.

https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02991

Hernández-Bataller, B: Palmieri, S. (2023). La publicidad a través de influencers y su impacto en las personas consumidoras. Comité Económico y Social Europeo. https://www.eesc.europa.eu/es/our-work/opinions-information-reports/opinions/advertising-through-influencers-and-its-impact-consumers

Hou, C.-Y.; Huang, T.-F.; Chang, F.-C.; Yu, T.-E.; Chen, T.-Y.; Chiu, C.-H.; Chen, P.-H.; Chiang, J.-T.; Miao, N.-F.; Chuang, H.-Y. (2023). The Association of Influencer Marketing and Consumption of Non-Alcoholic Beer with the Purchase and Consumption of Alcohol by Adolescents. Behavioral Sciences, 13, 374. https://doi.org/10.3390/bs13050374.

Huertas-Bailén, A; Quintas-Froufe, N; González-Neira, A. (2024). La participación de la Audiencia en los Metadatos de TikToK. Comunicar n.78, v XXXII, 82-92. https://doi.org/10.58262/V32I78.7

IAB (2024) Influencer economy. Los datos del mercado sin filtros. Estudio anual del mercado de influencer marketing 2024 https://iabspain.es/estudio/influencer-economy-los-datos-del-mercado-sin-filtro/

Loi du 9 juin 2023, dite Loi n°2023-451, visant à encadrer l’influence commerciale et à lutter contre les dérives des influenceurs sur les réseaux sociaux. Journal Officiel, 10 juin 2023 https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/JORFTEXT000047663185

Martín-Critikian, D; Solano-Altaba, M; Serrano-Oceja, JF (2022). Hábitos de consumo de moda a través de influencers en la Generación Z. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 155, 39-68. http://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1387

Perales, A. (2022). normas regulatorias en el ámbito de las personas influencers: de “meros” prescriptores a prestadores de servicios en Consejo de Consumidores y Usuarios. Memoria 2022. https://consumo-ccu.consumo.gob.es/dictamenes/memoria2022.pdf

Perales A (2023) La regulación de las personas influencers en la normativa española (2023). Asociaciñon de Usuarios de la Comunicaciñon. Infrmes https://www.auc.es/download/la-regulacion-de-las-personas-influencers-en-la-normativa-espanola;

Roldán Gallego, J.S.; Sánchez-Torres, J. (2021). Marketing de influencers en redes sociales Face. Volumen 2-N°2 . 46 – 67

Römer, M., Montero-Díaz, J. & Said-Hung, E. (2024). La semiótica de la xenofobia y misogínia en los medios digitales. Un estudio de caso en España. En A. Moreno-Delgado, M. Römer-Pieretti & E. Said-Hung. Expresiones de odio en entornos digitales españoles. Tirant Lo Blanch (pendiente de publicación).

Vranken, S.; Beullens, K.; Geyskens, D.; Matthes J. (2023). Under the influence of (alcohol)influencers? A qualitative study examining Belgian adolescents’ evaluations of alcohol-related Instagram images from influencers. Journal of Children and Media, 17:1, 134-153, https://doi.org/10.1080/17482798.2022.2157457

Downloads

Published

2024-07-06

Issue

Section

Articles

How to Cite

Perales Albert, Alejandro. 2024. “The Legal Regulation of Influencers in Spain: Scattered and Insufficient Regulation”. International Journal of Research and Transfer in Communication and Social Sciences 3 (1): 32-53. https://doi.org/10.61283/v4afx267.

Similar Articles

11-19 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.