Self-regulation in the field of Spanish-language environmental journalism
DOI:
https://doi.org/10.61283/2qg4gd83Keywords:
transfer, sport, industry, innovationAbstract
In the field of social communication, the media actors themselves have been implementing deontological tools applicable to professional practice that go beyond the minimums stipulated by the legal system. In this way, companies, professionals, associations, non-governmental organizations, civil society itself, and to a lesser extent the Academy, are actively involved in the interest of quality communication, in the case that concerns us regarding the environment. Among the existing deontological instruments framed in the concept of self-regulation, in the present investigation we will focus on the normative analysis of the 2nd generation ethical codes to inform about nature and the environment through their content analysis.
Downloads
References
Aznar, H. (1998). “La alternativa de la autorregulación”. Cuadernos Electrónicos de Filosofía del Derecho, 1.
Aznar, H. y Serrano, J. (2017). “Autorregulación de la comunicación: análisis de las cien primeras resoluciones de la Comisión de Arbitraje, Quejas y Deontología de la FAPE”. El profesional de la información, 26(2), pp. 182-191.
https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.04
De Carreras, L. (2008). Las normas jurídicas de los periodistas. Editorial UOC, pp. 293- 295.
Pickard, V. (2010). “‘Whether the giants should be slain or persuaded to be good’: revisiting the Hutchins commission and the role of media in a democratic society”. Critical Studies in Media Communication, 27 (4), pp. 391-411.
Quinn, A. (2016). “Co-regulation and anti-corruption in US Journalism”. Journal of Media Ethics, 31(2), pp. 116-129.
Real, E. (2018). “La profesión periodística ante sus retos éticos: autorregulación profesional y comunicativa frente a regulación. La situación en España”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico 24(1). Pp 341-360
http://dx.doi.org/10.5209/ESMP.59954
UNESCO (1983). Principios internacionales de la ética profesional del Periodismo. http://www.editorialdigitaltecdemonterrey.com/materialadicional/p002/cap1/el_unesco.pdf
Yanel A. (2021). “La autorregulación, ¿una utopía en el periodismo y la comunicación?” En Real, E. (Ed.). Comunicando lo esencial en la esfera pública: La ética y la Deontología como garantía de la función social de los Media y sus profesionales. Fragua, pp. 46-53.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carmen del Rocío Monedero Morales (Autor/a)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Política de acceso abierto
Se permite el acceso libre y abierto de cualquier interesado a todos los contenidos de los números de la revista, sin costo alguno, pudiendo imprimir y trasladar todos los artículos, con la única condición de precisar la fuente y la autoría.
La revista: a) no cobra a las autorías costes por el procesamiento de los artículos ni por el envío de los mismos, b) mantiene el copyright para los autores sin restricciones, c) facilita a los autores conservar sus derechos de publicación sin limitaciones.
La Revista Internacional de Investigación y Transferencia en Comunicación y Ciencias Sociales (INTRACOM) es una obra original gestionada por Activa 19 Comunicaciones. Todos los artículos incluidos en la Revista son obra original de sus respectivas autorías. Esta Revista se ofrece libremente a la comunidad científica y académica sin coste alguno y libera los contenidos de acuerdo a la licencia "Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 CC BY-NC-SA" del proyecto Creative Commons dispuesta en la siguiente url: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode