Election campaigning and TV debates

The rules of the conversation

Authors

  • Teresa Velázquez García-Talavera Universidad Autónoma de Barcelona Author
  • Marta Rizo García Universidad Autónoma de la Ciudad de México-UACM Author

DOI:

https://doi.org/10.61283/9j69zf38

Keywords:

Television debate, political communication, conversation, pragmatics, rhetoric

Abstract

This text analyzes the televised electoral debates of the Spanish general election campaign held in July 2023. Attention is paid to the discursive structures present in these televised electoral debates, focused under the theoretical assumptions of theory-centered pragmatics of conversation and the Principle of Cooperation and its maxims, narrative functions and their actants, some illocutionary action and the functions of language. As these are contexts in interaction, it is also interesting to highlight aspects of non-verbal communication, and from a rhetorical perspective, the argumentation that supports the statements contained in that speech and its degree of persuasion, as well as the linked rhetorical figures, are analyzed. to irony, sarcasm, the disqualification of the political opponent and manipulation.

References

Austin, J. L. (1971). Palabras y acciones. Cómo hacer coses con palabras. Paidós.

Bajtín, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Trabajos de investigación. Taurus.

Charaudeau, P. (2020). La manipulation de la vérité. Du triomphe de la négation aux brouillages de la post-vérité. Limoges Lambert-Lucas.

Dijk, T. A. van (2006). Discourse and manipulation. Discourse & Society, 17(2), 359-383

https://doi.org/10.1177/0957926506060250

Domínguez Cortina, R., (2011). Los debates político-electorales televisados en México en la voz de dos generaciones y votantes: un estudio de recepción en el ámbito de la comunicación política. Global Media Journal México, 8(15), 98-122.

Ducrot (1982). Decir y no decir. Principios de semántica lingüística. Editorial Anagrama.

Ducrot, O. (1986). El decir y lo dicho. Polifonía de la enunciación. Paidós.

Goffman, E. (1970). Ritual de la interacción. Alianza.

Greimas, A.J. (1973). Les actants, les acteurs et les figures. C. Chabrol y J.C. Coquet (ed.) Sémiotique narrative et textuelle (pp.161-176). Larousse.

Greimas, J.A. y Courtés, J. (1982). Semiótica Diccionario razonado de la teoria del lenguaje. Gredos.

Grice, H. P. (1975). Logic and Conversation. P. Cole, & J. L. Morgan. (Eds.) Syntax and Semantics, Vol. 3, Speech Acts (pp. 41-58). Academic Press.

https://doi.org/10.1163/9789004368811_003

Jakobson, R. (1974). La lingüística poética. T. Sebeok (ed.) Estilos del lenguaje (pp. 123-174). Ediciones Cátedra.

Juárez Gámiz, J. (2021). Los debates electorales en la democracia contemporánea. Apuntes para analizar su presencia, función y evolución en las campañas. Instituto Nacional Electoral.

Knapp, M- L. (1982). La comunicación no verbal. Paidós.

Perelmann, Ch. (1970). Le champ de l'argumentation. Presses Universitaires de Bruxelles.

Perelmann, Ch. y Olbrechts-Tyteca, L. (1989). Tratado de la Argumentación: La nueva retórica. Gredos.

Porath, W., Ortega Gunckel, C. & Rojas Soto, A. J. (2019). La evolución de los formatos de debates presidenciales en la televisión chilena: 1989-2017: Un caso de especiación. Comunicación y Sociedad, e7198. https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.7198

Sacks, H.; Schegloff, E.A. y Jefferson, C. (1974). A simplest systematic for the organization of Turn-taking for conversation. Laguage, 50, 696-735.

https://doi.org/10.1353/lan.1974.0010

Searle, J. (1980). Actos de habla. Ensayo de filosofía del lenguaje. Cátedra.

Velázquez, T. (1992). Los políticos y la televisión. Aportaciones de la teoría del discurso al dialogo televisión. Ariel.

Velázquez, T. (2000 [2015]). Televisión y elecciones presidenciales 2000 en España. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 44 (180), 65-88.

https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2000.180.48563

Velázquez. T. (2019). El populismo radical de derecha en Europa: discurso, apropiación de significantes y desplazamiento de significados. Edgardo Manero y Lucrecia Escudero Chauvel (coord.) deSignis 31 Populismo(s). Intersecciones en las Ciencias Sociales.

https://doi.org/10.35659/designis.i31p137-155

Velázquez, T. (2021). Discurso político y crispación: simplificación y superficialidad argumental. Teresa Velázquez y Mariano Dagatti deSignis 33 Intersecciones en el discurso político, pp. 85-98.

https://doi.org/10.35659/designis.i33p85-98

Velázquez, T. (2023a). El discurso político: enunciados, intención y fuerza ilocutiva. En Trujillo Vargas, J.J.; Cantalapiedra Nieto, B.; Becerra Fernández, D. (coord.) Fórmulas para una comunicación organizacional efectiva (pp. 451-462.). Editorial TECNOS, Grupo Anaya. ISBN 978-84-309-8755-9.

Velázquez, T. (2023b). Deseo y realidad. Crónica de una investidura a la presidencia del gobierno de España. Ponencia presentada en el XV Congreso Internacional Latina de Comunicación, 22, 23 y 24 de noviembre de 2023. Congreso online. Espacio temático 4 Comunicación persuasiva, 4.2. Comunicación política, manipulación y propaganda.

Velázquez, T. y Rizo, M. (2023). El discurso de la extrema derecha y los momentos álgidos de la vida política. Ponencia presentada en el IX Congreso de Semiótica-AAS. Intervenciones Semióticas: Focalizar. Transformar. Expandir. Buenos Aires, 14-19 de agosto de 2023 (en prensa 2024).

Downloads

Published

2023-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Velázquez García-Talavera, Teresa, and Marta Rizo García. 2023. “Election Campaigning and TV Debates: The Rules of the Conversation”. International Journal of Research and Transfer in Communication and Social Sciences 2 (2): 37-71. https://doi.org/10.61283/9j69zf38.

Similar Articles

1-10 of 11

You may also start an advanced similarity search for this article.