Journalism and social bonding club

an educational tool to transform vulnerability from the academy

Authors

  • Ingrid Verónica Fiallos Vargas Universidad Politécnica Salesiana Author
  • Juana Katiusca Flores Peralta Universidad Politécnica Salesiana Author
  • Cassia Olenka Delgado Granizo Universidad Politécnica Salesiana Author

DOI:

https://doi.org/10.61283/j7eacj47

Keywords:

communication, education, tools, vinculation

Abstract

The living conditions of certain social groups make it necessary to join human efforts among various sectors in favor of common well-being and collective development. In the work, the incidence of the "Journalist club " link project in the teaching-learning process of the students of an educational unit in Guayaquil was analyzed. As methods, interviews, surveys, document analysis and observation were applied. The results reflect the effect of the club on the young beneficiaries, as well as the abilities and skills they acquired. It is concluded that the journalism club is an effective tool for young people in vulnerable situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acero, M. L. Daza Acosta, J. E. y Pardo Carreño, M. Y. (2020). Aula Móvil: experiencia itinerante, aproximaciones a la educación popular. Bogotá, Corporación Universitaria Minuto de Dios. Recuperado de https://bibliotecas.ups.edu.ec:3488/es/ereader/bibliotecaups/130027?page=13. (Acero, Daza, Acosta, 2020).

Alarcón, R. (Agosto de 2020). Acercamientos al proyecto Club de periodismo 2. (K. Flores, Entrevistador).

Álvarez, M., Castañeda, C., & García, L. (2019). Clubes de lectura: estrategia pedagógica para la generación de una cultura lectora. Educación y Ciencia, 375-386. DOI: https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.22.e10058

Araya-Rivera, Carlos La radio estudiantil como estrategia didáctica innovadora. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación". 2017;17(3):1-32.[fecha de Consulta 17 de Abril de 2023]. ISSN:. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44758585006. DOI: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v17i3.30098

Berrocal Hernández, Álvaro Augusto; Aravena Domich, Marcela Angelina. Herramientas digitales como recurso de interacción comunicativa en escuelas de Colombia. Ciencia Latina, Revista Multidisciplinar, Panamá, 2021. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.848

Botella Nicolás, A. & Ramos Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos, 41(163), 127-141. Recuperado en 17 de abril de 2023, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982019000100127&lng=es&tlng=es

Calvache Mora, C. A., (2015). Perspectiva sistémica de la comunicación humana y sus desórdenes. Revista Ciencias de la Salud, 13(3), 327-329.

Díaz González Méndez, Carlos Alberto. La literatura sobre menores en situación de calle en América Latina. Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Sociales. Revista Mexicana de Sociología 84, núm. 3 (julio-septiembre, 2022), Ciudad de México. DOI: http://dx.doi.org/10.22201/iis.01882503p.2022.3.60318

Flores, Peralta, J. K. (2021). Informe final Club de periodismo parte II. Guayaquil.

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education, Año de edición: 2018, ISBN: 978-1-4562-6096-5, 714 p.

Kaplún, M. (2017). (2a. ed.). Quito, Argentina: FLACSO. Recuperado de https://bibliotecas.ups.edu.ec:3488/es/ereader/bibliotecaups/80044?page=21.

Kaplún, M. (2017). A la educación por la comunicación: la práctica de la comunicación educativa (2a. ed.). Quito, Argentina: FLACSO. Recuperado de https://bibliotecas.ups.edu.ec:3488/es/ereader/bibliotecaups/80044?page=46.

Kaplún, M. (2017). A la educación por la comunicación: la práctica de la comunicación educativa (2a. ed.). Quito, Argentina: FLACSO. Recuperado de https://bibliotecas.ups.edu.ec:3488/es/ereader/bibliotecaups/80044?page=72.

Moragás, M. D. (2013). Interpretar la comunicación: estudios sobre medios en América y Europa. Ed. Barcelona: Editorial Gedisa. Disponible en: https://bibliotecas.ups.edu.ec:3488/es/ereader/bibliotecaups/61142?page=37. Consultado en 5 de abril del 2023.

Jordán, D. (2016). Club de Periodismo, modelo de práctica educativa para fortalecer la escritura periodística. INNOVA Research Journal, 14-26. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v1.n6.2016.33

OIE (2013). Aportes conceptuales de la educación de personas jóvenes y adultas: hacia la construcción de sentidos comunes en la diversidad. España. P.192

OEI (2010).2021. Metas educativas: La educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Documento Final. España.

Oficina Internacional del Trabajo y Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, Trabajo infantil: Estimaciones mundiales 2020, tendencias y el camino a seguir, OIT y UNICEF, Geneva and Nueva York, 2021.

Palacios, R. (5 de Agosto de 2020). Evaluación de expost de proyecto de vinculación. (I. Fiallos, Entrevistador)

Palacios, R. (13 de septiembre de 2021). Evaluación de resultados expost del proyecto Club de periodismo 2. (I. Fiallos, Entrevistador)

Palacios, R. (28 de marzo de 2023). Evaluación de impacto de proyecto club de periodismo 4. (I. Fiallos, Entrevistador)

Redin, G. (2015). Definición y Análisis del Trabajo Infantil en Ecuador. Quito: Ministerio de Inclusión Económica y Social.

Rodríguez, C. (2022). Informe de evaluación Expost de Club de periodismo 3. Guayaquil.

Rodríguez, J. (2020). Informe final Club de periodismo. Guayaquil.

Sandoval, J., & Rodríguez, T. H. (2018). Club de periodismo como incidente comunicacional en el proceso educativo. Universitas, 177-199. DOI https://doi.org/10.17163/uni.n29.2018.08

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

Torres, R. M. (2009). De la alfabetización al aprendizaje a lo largo de la vida: tendencias, temas y desafíos de la educación con personas jóvenes y adultas en América Latina y el Caribe. México: UIL. Recuperado de: http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/INSTITUTES/UIL/confintea/pdf/GRALE/confinteavi_grale_lac_synthesis_es.pdf (consulta: 20 de marzo de 2023).

Zambrano, K. (2016). Implementar un club de periodismo en la unidad educativa "Lcda. Azucena Carrera Loor" que conlleve a la creación de una revista impresa de circulación interna. Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil.

Downloads

Published

2024-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Fiallos Vargas, Ingrid Verónica, Juana Katiusca Flores Peralta, and Cassia Olenka Delgado Granizo. 2024. “Journalism and Social Bonding Club: An Educational Tool to Transform Vulnerability from the Academy”. International Journal of Research and Transfer in Communication and Social Sciences 3 (2): 40-52. https://doi.org/10.61283/j7eacj47.

Similar Articles

1-10 of 25

You may also start an advanced similarity search for this article.